Wednesday, March 16, 2011

Tsunami & Nuklear..

Rasanya masih belum terlambat utk saya postkan tajuk ini di blog ni..

Seperti yang kita tahu dari berita tergempar sejak Jumaat lalu, selepas saya balik dari solat Jumaat, semua TV dan channel di video wall tertumpu kepada breaking news mengenai gempa bumi di jepun.
Keadaan gempa dan tsunami sangat teruk.. paling teruk dalam sejarah.. melanda northen east of Japan.. iaitu Sendai.. dlm 300-400km dari tokyo.. Puluhan kilometer disapu bersih oleh Ombak besar iaitu Tsunami.. Ramai yg tidak sempat melarikan diri ke tempat tinggi.. tapi disebabkan kecanggihan alarm tsunami jepun, kita sedari juga ramai yg terselamat selepas menyelamatkan diri ke tempat tinggi..Bekalan api terputus, transportation terhenti.. Satu jepun terkejut dgn gempa bumi 9.0 skalar rektar.. Di tokyo, Bangunan pencakar langit bergoyang, brg2 office dan rumah berselarak dan rosak.. jalan retak.. orang ramai panik.. ramai yg tak dapat balik ke rumah pada hari itu kerana semua trains dibehentikan.Situsasi ini mesti anda semua dah tgk di berita dan surat khabar.
Tetapi sekarang ni ada satu lagi ancaman di sanan iaitu, Nuklear.. Semua orang di sekitar Sendai dan Fukushim di pindah keluar, ramai komuniti malaysia turun ke tokyo.. cari rumah kawan dan saudara malaysia yg lain.. ada yang berlepas balik ke Malaysia.. Makanan makin kurang.. pendedahan cuaca kepada radiasi jugak membimbangkan.. saya tak terkata apabila membaca dan mendengar berita mengenai situasi di sana..
Apa yg saya boleh lakukan sekarang ialah mendapat berita-berita terkini dan minta-minta situasi ini cepat kembali pulih.. Amin..

No comments:

Post a Comment